donderdag 22 oktober 2015

Martin van der Hidde-Kees Sio Intern groep 1

Martin van der Hidde – Kees Sio ½ - ½
Intern groep 1 15 -1- 2015

Afgelopen donderdag mocht ik met wit tegen Kees Sio spelen. In een gesloten stelling, in Kees zijn favoriete Pirc, gebeurde niet al te veel.
Achter de pionnen hergroepeerden de stukken zich als soldaten in de loopgraven, wachtend op een bevel tot aanval.

Het was uiteindelijk Kees die de damevleugel opende ten kostte van een pion. Ik kwam beter te staan, maar in een complexe stelling koos ik een fout plan.
Dit had mij materiaal moeten kosten, maar gelukkig was de stelling ook voor Kees complex. Op zet 40 na, Txc2 bood Kees remise aan.
Met allebei nog 10 minuten op de klok, stak ik een vijftal minuten in deze stelling. [zie diagram 1]


De variant na 41. Pxg4 Lg2+ 42. Kg1 fxg4 leek mij geheel niet aantrekkelijk. Zwart heeft een supersterke loper en de witte koning staat op de tocht.
Na het alternatief 41. Dxb7 Txb7 42. Txb7 Pf2+ 43. Kg1 Tdd2 44. Tb2 Ph3+ [geen 44. ... Txb2 en de a-pion gaat rennen!] houdt zwart remise.
De vrede werd derhalve getekend. Thuis wilde ik natuurlijk nog wel controleren of ik er goed aan gedaan had.
En zo blijkt er altijd meer in een stelling te zitten dan je denkt! Na 41. Dxb7 heeft zwart het interessante 41. ... Ta2!
Aangezien de onderste rij van wit zwak is, kan de toren niet genomen worden met 42. Txa2, er volgt dan 42. .... Dh4! [zie diagram 2]
met mat in een paar zetten.
Een mogelijk verloop van de partij had kunnen zijn, na 41. .... Ta2:
42. Tc1 Dxb7 43. Txb7 Pxf2+ 44. Kg1 Pd3 45. Td1 Txa4 46. a6 Txa6 47. Tb3 Ta4 48. Tbxd3 Txd3 49. Txd3 Txf4. [zie diagram 3]

met een wat betere stelling voor zwart.
Kortom, het aannemen van het remiseaanbod was in orde, maar ik heb weer een hoop niet gezien....
Martin


Geen opmerkingen:

Een reactie posten